joi, 2 martie 2017

In cautarea lui Nouf

    Am citit aceasta carte in weekend si mi-a luat cateva zile sa imi fac curaj sa vorbesc despre ea. Nu pentru ca ar aborda un subiect socant sau povestea ar fi greu de descris, ci pur si simplu pentru ca sentimentele mele vis-a-vis de ea sunt contradictorii. Se afla pe wish list in categoria cartilor despre femei puternice si povesti impresionante din tarile musulmane. Dar dupa lecturare mi-am dat seama ca nu se mai potriveste acelei "gasti".


       In cautarea lui Nouf  ne pune direct in fata subiectului: o tanara de 16 ani, Nouf, dintr-o familie foarte bogata din Arabia Saudita este gasita moarta in desert dupa ce fuge de acasa cu doar cateva zile inainte de nunta. Deja mi se parea ca partea importanta si interesanta a cartii a fost epuizata. Dar dupa cateva capitole mi-am dat seama ca aceasta nu este povestea aceea despre depasirea conditiei femeii si trecerea peste traditii, ci este mai degraba un roman politist. Dupa ce esueaza in a o gasi pe tanara, Nayir, un ghid prin desert apropiat de familia fetei, incearca sa descopere de ce ar fi vrut cineva cu o viata atat de fericita si stabila financiar precum Nouf sa fuga de acasa. Investigatia i-o aduce in cale pe domnisoara Katy Hijazi, logodnica prietenului lui Othman, unul dintre fratii lui Nouf.
     Daca la inceput actiunea poate pare lenta si chiar plictisitoare, va recomand sa continuati sa cititi. Cand lucrurile incep sa se lege, sa se defineasca relatia dintre personaje, atunci totul devine mai interesant si mai misterios. Descoperim ca Nouf nu era fericita, ca planuia sa fuga in America si chiar ca era indragostita, dar nu de cel cu care fugea. Aflam ca desi Nayir duce o viata de celibatar aparent fericita, liber sa fie pe mare sau in desert oricand isi doreste, defapt vrea o familie si viseaza inca la o femeie pe care a curtat-o cu ani in urma. Iar Katy, desi sigura pe ea, independenta si dornica sa devina o femeie importanta in lumea criminalistilor intr-o tara in care femeile nici macar nu exista in afara casei, are dubii si temeri, se indoieste adesea de sentimentele lui Othman si chiar de propria decizie de a-si alege singura sotul.
 
"Familia ingroapa o femeie cu spatele la Mecca numai atunci cand ea poarta in pantece un copil, un copil a carui fata, in moarte trebuie sa fie indreptata catre Sfanta Moschee."

    In cautarea lui Nouf  este o carte in care descoperim incetul cu incetul cultura si credintele sauditilor intr-un mod diferit, mai indulgent si mai usor de inteles si poate, chiar de acceptat. Autoarea, Zoe Ferraris, care a trait o perioada in Arabia Saudita, incearca sa prezinte cititorului o perspectiva neutra a vietii in aceea tara si a modului de a percepe religia si traditiile. Am apreciat acest lucru in mod deosebit, mai ales ca aceste aspecte nu au umbrit principala tema a romanului: misterul. Asadar aceasta carte nu este doar o investigatie depre moartea unei femei musulmane, ci este o descoperire a vietii unei tinere, o plimbare prin viata unui barbat hotarat sa descopere adevarul si revelatia vietii unei femei dornica sa fie vazuta dincolo de burqa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu